Автор Тема: 2. Освітленість, яка необхідна для забезпечення здорової працездатності дітей  (Прочитано 969 раз)

0 Користувачів і 1 Гість дивляться цю тему.

Offline Oleksandr_R

  • *
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 6
  • Повідомлень: 10
    • Перегляд профілю
    • Awards
2. Освітленість, яка необхідна для забезпечення здорової працездатності дітей

     Згідно діючих Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу в Україні, із вересня до травня необхідно підвищувати рівень освітлення навчальних приміщень за допомогою штучного освітлення.
     Джерела штучного освітлення повинні забезпечувати достатнє та рівномірне освітлення всіх приміщень. Використання освітлювальних приладів повинно узгоджуватись із територіальними центрами держсанепіднагляду та відповідати санітарно-гігієнічній оцінці і лабораторним дослідженням із відповідним документальним підтвердженням.
     Рівень освітленості на робочій поверхні є основним якісним показником освітлення. Світло через сітківку ока впливає на робочі процеси мозку, тому в залежності від рівня освітленості наш організм реагує по-різному: недостатнє освітлення робочих місць чи інших необхідних зон напряму впливає на фізичний стан та знижує концентрацію уваги, викликає порушення рівня працездатності;   надмірна освітленість також є великим негативним подразником, і може навіть спричинити небезпечні травми;
     В міжнародній системі CI освітленість вимірюється в Люкс (лк) (від лат. lux – «світло»): 1 люкс – це освітленість світловим потоком 1 люмен, рівномірно розподілена на поверхні площею 1 м². Вимірюють дану величину за допомогою люксметра.
     В процесі експлуатації будь-якого освітлювального приладу можливий спад освітленості, зумовлений зниженням ефективності випромінюючих елементів. Для компенсації цього спаду часто при проектуванні системи освітлення вводиться коефіцієнт запасу (КЗ) – просте збільшення потоку світла відносно потрібного рівня. Однак найкраще обирати світлодіодні світильники із вбудованою корекцією «старіння» світло діодів.
     Також суттєвим є спад освітленості, зумовлений запиленістю поверхні розсіювача світла. При багаторазових циклах зміни температури (і відповідного розширення/стиснення повітря всередині світильників) приводить до циркуляції повітряних потоків і випадання пилу на розсіювач. Ця досить проста та банальна проблема є критичною, та в світильників з відсутністю спеціальних захистів може приводити до зниження освітленості на десятки відсотків в межах гарантійного терміну експлуатації.
     Нормовані значення освітленості визначаються в залежності від точності та рівня складності зорових робіт. Показники освітленості в навчальних закладах, що мають відповідати ДСТУ EN 12464-1:2016 (EN 12464-1:2011, IDT), наведено в таблиці 1.

     Таблиця 1 – Показники освітленості
     
     
     Однією з проблем, що сьогодні виникає при реконструкції системи освітлення є те, що досить часто старі люмінесцентні світильники замінюються на світлодіодні у співвідношенні 1:1, не враховуючи різницю діаграм направленості та величин світлового потоку. Такий спосіб заміни є помилковим, адже часто кількість світлодіодних світильників відповідно до розрахунків повинна бути меншою, ніж попередня кількість люмінесцентних, а розташування взагалі іншим. Неправильним є також спосіб замірів освітленості в кількох випадкових точках, не враховуючи перепади освітленості поверхні. Щоб уникнути непорозумінь в обрахунках, заміри рекомендується проводити у певних базових точках. Рівень кваліфікації спеціалістів має бути достатнім для проведення таких замірів. Також в обов’язковому порядку повинні здійснюватись проектні та розрахункові роботи (наприклад, в програмі «Dialux») – це допоможе забезпечити рівномірну освітленість та вбереже зір і здоров’я дітей. Такі вимірювання в навчальних приміщеннях варто проводити не менше 1 разу на рік, а також після кожного внесення змін до системи освітлення.

 

Warning: this topic has not been posted in for at least 150 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Ім'я:     Email: