7. Енергоефективність. Економія на освітленні
Окремої уваги при проектуванні чи переобладнанні навчальних закладів варте питання енергоефективності світлодіодних освітлювальних приладів, тобто корисного (ефективного) витрачання енергії. Енергоефективними є такі освітлювальні прилади, які створюють великий потік світла при малому споживанні електричної енергії.
Також на рівень ефективності впливають показники якості світла, збереження характеристик освітлювальних приладів протягом тривалого часу роботи при найменших капітальних та експлуатаційних витратах, завдяки чому забезпечується загальне зниження витрат на освітлення.
Одним із основних показників енергоефективності є світлова ефективність або світлова віддача – відношення випроміненого світлового потоку до споживаної джерелом потужності. Одиницею вимірювання є люмен/ват (лм/Вт). У якісних сучасних світлодіодних приладів світлова ефективність становить 140 лм/Вт та вище – це означає, що споживання електроенергії такими приладами становить всього біля третини від споживання найбільш популярними люмінесцентними світильниками при еквівалентному потокові світла; у порівнянні ж із лампами розжарювання – менше 12% при еквівалентному потокові світла.
Основним критерієм вибору енергоефективних джерел світла та світильників є їх розподіл на класи енергоефективності.
Маркування енергоефективності, яке є основним і найбільш дієвим інструментом енергозбереження, – це спосіб класифікації однотипних виробів за характеристиками енергоспоживання з присвоєнням відповідного маркувального знаку.
На теперішній час енергоспоживаюча продукція охоплена енергетичним маркуванням у більше ніж 60 країнах світу. Найбільших успіхів у цій сфері досягли країни ЄС, де ця робота розпочалась з 1992 р.
В Україні світлотехнічна продукція підлягає енергетичному маркуванню згідно з вимогами Технічного регламенту енергетичного маркування електричних ламп та світильників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 травня 2015 р. № 340.
Клас енергоефективності джерела світла визначають відповідно до таблиці 3 за індексом енергоефективності (ІЕЕ), формули розрахунку якого наведено в Технічному регламенті.
Таблиця 3 – Класи та індекси енергоефективності світильників
Продукцію конкретного типу вважають такою, що відповідає вимогам Технічного регламенту, якщо при перевірці її ІЕЕ відповідає задекларованому (вказаному на енергетичній етикетці) класу енергоефективності, а середні значення випробувань, проведених згідно з вимогами Технічного регламенту, не відрізняється від граничних чи задекларованих значень більше ніж на 10 %.
На рисунку 10 зображено зразок енергетичної етикетки світильника, що містить лише світлодіодні модулі, які не можуть бути замінені кінцевим споживачем:
Рисунок 10 – Зразок енергетичної етикетки світлодіодного світильника
Низькі експлуатаційні витрати світлодіодних світильників відіграють одну з ключових ролей у питанні економії коштів на освітленні. Такі світильники не потребують витрат на догляд, таких як регулярна заміна ламп. До того ж відсутність комплектуючих, що містять дорогоцінні метали або шкідливі речовини, дозволяє уникнути додаткових витрат на утилізацію.
На сьогодні все частіше застосовують керовані світлодіодні світильники. Завдяки системі дистанційного регулювання окремо кожного окремо встановленого світильника створюється максимально ефективний рівень освітленості приміщення: необхідний рівень освітлення безпосередньо в робочих зонах, часткове освітлення технічних проходів та повне відключення освітлення площ, що не використовуються. Внаслідок чого не витрачається зайва електроенергія і одночасно є можливість створення комфортних умов у навчальних приміщеннях.
Ще одним важливим фактором є великий термін експлуатації: у виробників якісних сучасних світлодіодних приладів термін служби світильників складає не менше 50 000 годин, а гарантійний термін експлуатації - близько 5 років з дати продажу виробу споживачу.
Висновки
Освітлення впливає на різні сфери нашого життя, настрій, нашу мотивацію та концентрацію. Саме тому вирішення питання освітленості в школах, як важливого фактору впливу на успішність учнів, рівень їх працездатності та здоров`я в цілому, є однією з нагальних проблем реформування освітнього процесу. З огляду на зростаючу актуальність енергозбереження та оптимізації витрат школи все частіше переобладнують системи освітлення на енергоефективні, побудовані на основі сучасних світлодіодних технологій.
Лише інтегрований підхід при виборі світлодіодних освітлювальних приладів, з урахуванням вирішення принципових питань та аспектів, гарантує досягнення найбільш збалансованого результату – поєднання високої якості освітлення, безпечного світлового середовища учнів та зниження витрат на енергоспоживання й технічне обслуговування.