Для сведения. Очередное письмо от Федерации работодателей Украины для изучения вопросов о внесении изменений в нормативные документы
Шановні колеги!
До Федерації роботодавців України почали надходити звернення від суб’єктів господарювання про доцільність обов'язкового підключення всіх об'єктів до пультів централізованого пожежного спостереження, що регламентується п. 5.8 ДБН В.2.5-56: 2014 Системи протипожежного захисту.
Свого часу, при створенні системи "112" передбачалося, що пульти централізованого пожежного спостереження будуть складовою частиною цієї системи для приймання сигналів "пожежа" в об'єднаних (пожежних) диспетчерських пунктах від об'єктів в автоматичному (не "автоматизованому") режимі. Ці пульти пожежного спостереження повинні бути встановлені в підрозділах пожежної охорони, мати своє комп'ютерне та серверне обладнання з базою даних об'єктів спостереження, а також фахівцями з підтримки працездатності устаткування та програмного забезпечення.
До повного впровадження системи передбачалося проміжне (тимчасове) рішення за допомогою прийому сигналів через існуючі охоронно-пожежні (пожежні) комерційні пульти.
На сьогоднішній день ДСНС відмовилася від створення своїх пультів пожежного спостереження (тобто фінансування на придбання комп'ютерного, серверного обладнання та створення баз даних об'єктів не передбачено). Існуючі комерційні охоронно-пожежні пульти на сьогодні виконують лише роль посередників при передачі сигналу "пожежа" телефоном. Особливо це стосується об'єктів, де є свій оперативно-черговий персонал з цілодобовим режимом роботи. Як правило, при отриманні сигналу "пожежа" на комерційний пульт, його диспетчер телефонує на об'єкт і з'ясовує, дійсний це сигнал чи хибний, а тільки після цього телефонує до пожежної охорони. Таке завдання набагато швидше і ефективніше міг би виконати оперативно-черговий персонал об'єкта підприємства. До того ж, цей персонал міг би конкретизувати важливу інформацію для пожежних підрозділів, що виїжджають на місце події, в режимі реального часу (місце виникнення пожежі, наявні горючі речовини і матеріали, існуючі системи протипожежного захисту, можливе перебування в приміщеннях людей, які не мають можливості евакуюватися тощо). При цьому, також можна забезпечити можливість отримання персоналом об'єкта першочергових вказівок про заходи, спрямовані на прискорення і підвищення ефективності операцій з ліквідації пожежі та рятування людей/майна (евакуація людей з небезпечної зони, своєчасне відключення електроживлення тощо).
У той же час, обов'язковість такої ситуації закріплюється відповідним пунктом ДБН В.2.5-56: 2014 року, на підставі чого на об'єкті встановлюється відповідне обладнання (його вартість становить близько 3-4 тис. грн.) і щомісяця сплачується абонентська плата в розмірі близько 700-900 грн. Суб'єкти господарювання зазначають, що щорічно втрачають мільйони гривень обігових коштів.
Враховуючи важливість порушеного питання, просимо вас повідомити про актуальність подібної проблеми на підприємствах-членах з метою підготовки пропозицій щодо скасування обов'язковості виведення сигналу "пожежа" з усіх об'єктів на комерційні охоронно-пожежні (пожежні) пульти.
В якості виключення, можливе виведення сигналу на пульти тільки для об'єктів, де відсутній цілодобовий оперативно-черговий персонал та/або для об'єктів підвищеної небезпеки, соціально значущих об'єктів (з масовим перебуванням людей: палаци культури, театри, кінотеатри, виставкові зали), а також з наявністю людей з обмеженими можливостями (лікарні, будинки престарілих, дитячі садки, психіатричні лікарні тощо).